Cryptocurrency trading: The basics

Leuk dat je interesse toont in Crypto trading! Wij draaien al langer mee in de wereld van Cryptocurrencies en een van de grootste missconcepties die we nog erg vaak tegen komen is ‘grafieken werken niet voor Crypto’. Als trader, groot fan van grafieken en alles wat met technische analyse te maken heeft ben ik het niet eens met deze uitspraak, simpelweg omdat het niet op feiten of data gebaseerd is. Deze uitspraak komt vaak voort uit het feit dat mensen simpelweg niet goed genoeg snappen hoe de markt werkt. Daarnaast zijn veel mensen niet in het vak en hebben nog niet genoeg ervaring met technische analyse om het op de juiste manier toe te passen. Op deze pagina ga ik dieper in hoe de markt precies werkt en waarom grafieken (en dus technische analyse) een erg effectieve tool voor elke crypto trader is.

Markt Psychologie

Laten we beginnen met de veronderstelling dat menselijke psychologie ten grondslag ligt van alle investeringsbeslissingen die gemaakt wordt door Crypto traders. Om deze veronderstelling verder uit te diepen nemen we een fictief bedrijf als voorbeeld. Laat zeggen dat we net een donut winkel geopend hebben.

De donut winkel draait erg goed en op een gegeven moment besluiten we op doormiddel van een IPO de beurs op te gaan. We gaan dus aandelen (cryptocurrencies) verkopen! Op het moment dat de aandelen op de markt komen heeft iedereen de mogelijkheid om te bepalen hoeveel ze daarvoor over hebben. De prijs wat de aandelen waard zijn wordt dus ten alle tijden bepaald door wat de markt ervoor wilt geven. Afhankelijk van aan wie we het vragen kunnen mensen de prijs gerechtvaardigd of niet gerechtvaardigd vinden. Sommige mensen hebben veel vertrouwen in onze winkel en willen zoveel mogelijk aandelen als mogelijk is. Gebaseerd op wat ze weten van andere donut winkels, zijn ze ervan overtuigd dat de prijs van €10 per aandeel een koopje is! Ze gaan er vanuit dat als we op deze koers door blijven gaan de aandelen op een gegeven moment misschien wel €50 per stuk waard kunnen zijn.

Kopers versus Verkopers: het verkrijgen van de beste prijs

De mensen die in ons bedrijf geloven kopen zoveel mogelijk aandelen als mogelijk voor de prijs van €10. Om dit echter te kunnen doen moeten er op hetzelfde moment ook mensen zijn die de aandelen voor deze prijs willen verkopen. Deze mensen hebben er dus geen vertrouwen in dat de prijs omhoog zal gaan. Als ze dat wel zouden denken, verkopen ze de aandelen natuurlijk niet! Als iemand zijn aandelen wilt verkopen mag hiervoor altijd zelf een prijs gekozen worden. Zeg dat iemand zijn aandelen voor €12 per stuk te koop zet en andere voor de prijs van €10 willen kopen. In dat geval kunnen beide partijen om elkaar in het midden te ontmoeten met een prijs van €11. De prijs na de eerste handelsdag voor onze donutwinkel is dan op dat moment €11 per aandeel. Dit weerspiegelt – in veel opzichten – hoe de markt ons bedrijf over het algemeen waardeert.

Voorkom de meest gemaakte beginnersfouten! Download ons GRATIS e-book van de top 10 meest gemaakte fouten.

Gratis Ebook Downloaden

Hier is waar marktpsychologie echt van start gaat

De meeste mensen die in onze donutwinkel investeren door aandelen te kopen hebben geld verdienen als enige motivatie. Ze doen het niet omdat ze ons zo aardig vinden, of donuts zo lekker. Laten we Frank als voorbeeld nemen, hij heeft net voor €11 per stuk aandelen gekocht in onze donut winkel. Een tijdje later schiet de prijs omhoog naar €25 per aandeel. Op dit punt heeft Frank dus al meer dan 100% verdient op zijn investering in onze winkel.

Als een prijs omhoog gaat kan dat twee zaken betekenen:

  1. Grotere vraag / koopdruk: Om de prijs te laten stijgen van €11 naar €25 moet er een verschuiving op de markt plaatsvinden waarbij er meer mensen de aandelen voor €11 wilt kopen dan er mensen zijn die ze daarvoor willen verkopen. Uiteindelijk hebben alle mensen die hun aandelen voor €11 wilde verkopen dit gedaan of ze hebben het besef gekregen dat het aandeel eigenlijk meer waard moet zijn en zijn er dus meer voor gaan vragen
  2. Geen verkopers: De mensen die eerst onze aandelen wilde verkopen zijn nu tot de conclusie gekomen dat ze de aandelen toch willen houden. De prijs zal stijgen doordat er geen verkopers meer zijn waar aandelen van gekocht kunnen worden. Om toch aandelen te bemachtigen zullen kopers steeds meer gaan bieden.

De combinatie van bovenstaande punten zorgt er vaak voor dat er een ‘bull run’ ontstaat. Andere investeerders zien de prijs stijgen en willen ook instappen om hier een graantje van mee te pikken.

Hier zit echter ook een keerzijde aan, een prijs kan namelijk onmogelijk alleen maar blijven stijgen. Door mensen zoals Frank die op €11 per aandeel gekocht hebben kan de prijs ook weer gaan dalen. Op een gegevens moment zal Frank namelijk beseffen dat mensen na gaan denken waarom ze eigenlijk €25 betalen per aandeel voor onze winkel. Is dit het wel waard?! Je komt dus op een punt waar gaan nieuwe kopers voor de prijs te vinden zijn omdat deze simpelweg te hoog staat. Laat zeggen dat we op €25 per aandeel het punt bereikt hebben waarop mensen zeggen, hoe goed dat donut bedrijf ook is, €25 per aandeel is echt veel te hoog!

De verschuiving op de markt vind plaats!

Er zijn steeds minder kopers en de mensen die net aandelen voor €25 per stuk gekocht hebben beginnen zich te realiseren dat ze deze niet meer zo goed kwijt kunnen. Mensen zoals Frank die voor €11 per aandeel gekocht hebben voelen dat de top bijna bereikt is, hebben een mooie winst behaald en zijn dus ook meer geneigd om te gaan verkopen.Op dit moment zijn er dus veel meer verkopers in vergelijking tot kopers. Dit zal ervoor zorgen dat de prijs naar beneden gaat. Iedereen wil nog tegen een zo hoog mogelijke prijs van de aandelen af om zoveel mogelijk winst te behouden (laag gekocht), of zo min mogelijk verlies te maken (hoog gekocht).

Dit is hoe de aandelen markt werkt en JA ook hoe de Cryptocurrency markt werkt.Als je een slimmer investeerder bent weet je dat je niet alles kan leren door enkel naar de huidige prijs te kijken. Het marktsentiment kan je inschatten door naar historische data te kijken. Is de huidige prijs hoog, laag? Wat was de prijs op het begin van de dag, afgelopen jaar? Is de prijs afgelopen kwartaal in elkaar gestort? Heb je iets gemist? Dat is waar technische analyse om de hoek komt kijken!

Technische analyse

Om het in een zin samen te vatten: Technische analyse is een methodologie voor het evalueren van investeringen door te kijken gebruikt te maken van statistische analyse van marktactiviteiten zoals volume of prijs. Het geeft niet aan wat de waarde van een Cryptocurrency zou moeten zijn, maar kijkt naar prijsgrafieken en andere indicatoren om patronen te identificeren die kunnen worden gebruikt als basis voor investeringsbeslissingen. Deze patronen zijn een uiting van de psychologie van de markt, samengesteld uit emotionele individuen zoals jij en ik.